vineri, 28 februarie 2014

După Steaua - Dinamo 0-3 în septembrie '89, Valentin Ceauşescu a vrut să-l aresteze pe Anghelache.

Poveştile Derby-ului. După Steaua - Dinamo 0-3 în septembrie '89, Valentin Ceauşescu a vrut să-l aresteze pe Anghelache. "Nea Costică a fugit din Ghencea"

de Cristi Scutariu Ultimul update Astăzi, 08:19

Început de toamnă, 9 septembrie 1989, doar câteva luni până la căderea regimului comunist. Pe stadionul Steaua s-a disputat o partidă ce avea să consemneze ultima înfrângere clară aplicată deDinamo celor de la Steaua în era Ceauşescu. A fost 3-0 pentru fotbaliştii antrenaţi atunci de Mircea Lucescu, goluri Mateuţ (15), Timofte (76) şi C. Zamfir (84). Dincolo de rezultatul surprinzător, meciul a ascuns şi alte detalii interesante, unele pe care regimul politic, iar apoi euforia generală a căderii lui, le-a ţinut ascunse. Le povesteşte pentru ProSport Claudiu Vaişcovici, pe atunci unul dintre golgheterii lui Dinamo.
Era în startul sezonului 89/90, Steaua era în regres. În etapa a treia avea o victorie (n.r. – 3-0 cu Flacăra Moreni) şi un egal (n.r. – 1-1 cu ”U” Cluj), noi două victorii. În tribună, pe Ghencea, era Cornel Ţălnar pe atunci la Victoria. Deasupra lui erau mulţi generali din Armată care comentau după ce i-am bătut cu 3-0: ”ei, asta e acum, ne-au bătut acum, dar tot noi luăm campionatul”. Auzind, Ţânţarul se întoarce către ei şi le spune: ”în primul rând, dumneavoastră trebuie să scăpaţi de retrogradare, că sunteţi la minus 1, apoi să vorbiţi de campionat”. Se referea la clasamentuladevărului. 
foto: alinpaicu.ro
rândul de sus: Vaişcovici, Cămătaru, Andone, Lupu, Varga, Stelea; rândul de jos: Sabău, Mateuţ, Lupescu, Rednic, Klein
Spionaj prin gaura din peretele vestiarului
Aşa, să revenim. Tot la meciul ăsta era povestea cu spionajul din vestiar. Ce făcuseră steliştii? Făcuseră o gaură în peretele vestiarului oaspeţilor, o acoperiseră cu un carton şi văruiseră peste, ca să nu se vadă. Au trimis un masor care să asculte ce nea zicea nouă Mircea Lucescu, dar l-au prins ai noştri. N-aveau ce să audă, că Mircea Lucescu făcea şedinţele tactice la Săftica, acolo ne zicea ce să jucăm, pe cine să marcăm şi aşa mai departe. 
În ziarul Sportul s-a făcut la acea vreme o apreciere la adresa tacticii folosite de Mircea Lucescu în derby: ”dinamoviştii şi-au demonstrat şi fructificat superioritatea în acest meci, începând de la mai buna organizare a jocului până la randamentul colectiv şi individual al celor 11 jucători de pe teren”.
Hagi către Mihăiescu: ”Bă, Cioară” Lasă-mă, mă, să fac şi eu ceva
Apropo, la meciul ăla ne-a băgat doar cu două zile înainte în cantonament, deşi până atunci intram cu o săptămână înainte de meci. Ţin minte că eram la Săftica cu două zile înainte de meci, ne-a adunat în sala de şedinţe şi ne-a zis: ”N-am ce să vă mai spun la meciul ăsta. Ştiţi ce să jucaţi, sunteţi în vână, mult mai buni şi mai în formă decât ei”. Singura indicaţie i-a dat-o lui Iulică Mihăiescu: ”om la om la Gică Hagi, pe tot terenul. Nu mişcă!”. Hagi a fost terorizat meciul ăla, la un momentdat i-a şi zis lui Mihăiescu: ”Bă, Cioară! Mai lasă-mă, mă, să fac şi eu ceva”. Nu jucase nimic. A luat cartonaş roşu pe final, a avut un gest dur, o ieşire necontrolată ceva. Ţin minte că a venit Dan Petrescu, arbitrul, la el şi i-a zis: ”ce-ai făcut, Gică? Ce să-ţi fac acum?”, la care Hagi: ”Dă-mi roşu, bre, asta e”.
”Doar Andone ştie motivul pentru care voiau să-l aresteze pe Anghelache. Nu a spus nimănui”
După meciul ăla au vrut să-l aresteze pe Costică Anghelache.  Valentin Ceauşescu, nu ştiu ce îi venise, şi voia să îl lege pe nea Costică. A fost o atmosferă ciudată, noi am intrat la vestiare şi nu am avut voie să ne bucurăm zgomotos, să nu-l deranjăm pe Valentin. Ne-am luat hainele, nu am făcut nici duş, şi ne-am dus la autocar să ne întoarcem în Ştefan cel Mare. Valentin venise în zona vestiarelor, pe tunel, aştepta cu nişte aghiotanţi să iasă Anghelache. Nea Costică a ieşit repede, dar în direcţia opusă, a traversat terenul, a urcat pe la tribuna oficială, s-a urcat într-o maşină şi a fugit spre Dinamo. Ne-am întâlnit în Ştefan cel Mare, dar nu a stat mult, că îi era frică să nu vină după el şi acolo. Nu ştiu exact motivele, ştiu că Andone a aflat pe urmă, dar nu ne-a spus niciodată de ce voiau să îl aresteze pe Anghelache. Măcar ne-a dat primele. 20.000 de lei au venit după meci de la generali, 100 de dolari şi câte un video player ne-a dat Anghelache.
Contactat de ProSport, Constantin Anghelache a confirmat incidentul în care a fost implicat."Domnule, nu ştiu dacă era vorba chiar să mă aresteze sau nu, însă s-au făcut presiuni mari de tot asupra mea. Din ce motiv? Pentru că i-am bătut, nu era normal? I-am bătut cu 3-0 la ei acasă. A trebuit să plecăm foarte repede că eram sub teroare, nu altceva. Asta a fost toată povestea", a spus Anghelache. Actualul oficial al lui Dinamo, Constantin Anghelache era la acea vreme colonel în Securitate şi mâna dreaptă a lui Mircea Lucescu la clubul Dinamo.

CV Claudiu Vaişcovici
Născut: 14.10.1962 (Galaţi,GL)
Post: atacant
În Divizia A
  • 1980-81: Sportul Studenţesc - 2 meciuri
  • 1983-84: Dunărea CSU - 15 meciuri, 1 gol
  • 1986-87: Oţelul - 25 meciuri, 5 goluri
  • 1987-88: Victoria - 15 meciuri,  5 goluri / Dinamo - 16 meciuri,  22 goluri
  • 1988-89: Dinamo - 24 meciuri,  21 goluri
  • 1989-90: Dinamo - 21 meciuri, 14 goluri
  • 1990-91: Dinamo - 7 meciuri
Total: 115 meciuri, 68 goluri
În străinătate
  • 1990-91: Bursaspor K (1 Turcia) 8 meciuri
  • 1991: Zimbru Chişinău (2 URSS) 29 meciuri, 9 goluri
În echipa naţională
  • Debut: 08.04.1987, România – Israel 3-2
Total: 10 meciuri
În cupele europene
  • Debut: 16.09.1987, EPA Larnaca – Victoria 0-1
Total: 18 meciuri, 4 goluri

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu